Nada Yoga â yttre och inre
Samlat och redigerat av Swami Janakananda
Baserad pÄ texter av Sankaracharya, Swami Sivananda, Kabir och Goraknath bland andra, men framförallt pÄ Swami Satyanandas undervisning och Swami Janakanandas egen erfarenhet.
Reviderad 2009 och 2017.
Nada Yoga handlar om ljud. Det Àr kunskapen om ljudens kvalitet och pÄverkningskraft. Det finns ljud som Àr grova och ljud som Àr fina. De allra finaste ljuden hör vi i det inre.
à r 1969 besökte jag tillsammans med Swami Satyananda ett ashram i Bhagalpur i Bihar i Indien. HÀr hade en yogi slagit sig ner och specialiserat sig pÄ Nada Yoga. Jag kommer ihÄg att det i detta ashram fanns stora mÄlningar av mediterande figurer, med regnbÄgsauror mÄlade omkring dem. De olika fÀrgerna illustrerade olika medvetandenivÄer, och deras motsvarande inre nada (ljud).
Anledningen till att denna yogi, som för övrigt hade samma lÀrare som grundaren av TM, Maharishi Mahesh Yogi, hade grundat ett ashram just hÀr var att omrÄdet, som lÄg ett stycke utanför staden, tidigare tillhört militÀren. Soldaterna hade grÀvt djupa underjordiska gÄngar och tunnlar, som strÀckte sig Ànda till staden. I förbindelse med dessa gÄngar djupt nere i jorden fanns hÄlor eller uppehÄllsrum, och det var dessa yogin var intresserad av. HÀr kunde man sitta och meditera utan att höra ett ljud frÄn det larmande Indien. IstÀllet kunde man koncentrera sig pÄ de inre ljuden.
I den totala stillheten dÀrnere upplevde jag hur de trÀdde fram extra klart. SÄdana ideala villkor kan det vara svÄrt att Äterskapa. Vi kan emellertid kompensera för dem med olika övningar och stÀllningar. Detta beskriver vi i denna artikel.

Den yttre Nada Yogan - under musikens pÄverkan
DÄ jag för nÄgra Är sedan spelade in Upplev Yoga Nidra, bad jag musikern och kompositören Roop Verma att göra bakgrundsmusiken till den lÄnga av de tvÄ djupavspÀnningarna pÄ bandet. Jag visste att han, genom sin kunskap om den gamla indiska musiken, kÀnde till de yttre ljudens pÄverkan pÄ mÀnniskan. En kunskap om toner, och sammansÀttning av toner, som annars har varit nÀra att falla i glömska. Han lÀrde sig detta, dels hos sin första lÀrare Swami Syam, och dels genom studier av gamla skrifter om Nada Yogan inom den indiska musiken.
Som den förste i vÄr generation spelade han in, i förbindelse med produktionen av Upplev Yoga Nidra, teman och harmonier som stÀmmer överens med och berör vÄra olika chakra eller psykiska center.
Roop Verma ska berÀtta lite för oss om den indiska musikens utveckling och delning, bort frÄn en ursprunglig enhet och kraft.
Ett Är dÄ Roop Verma kom för att spela pÄ vÄr TremÄnaders sadhana-retreat frÄgade jag honom om det inte fanns olika sÀtt att framföra indisk musik. Jag hade förvÄnats över att vissa idag kÀnda musiker i Indien föreföll mig föga meditativa. Jag tycker mig uppleva stor skillnad mellan de som "framför" eller "upptrÀder" med sin musik; och Ä andra sidan mÀnniskor som flöjtspelaren Pannalal Ghosh och sÄngaren Kumar Gandhava, som i sin musik utstrÄlar en sÄdan grad av hÀngivelse att det försÀtter lyssnaren i ett djupare tillstÄnd. Roop gav mig svaret i en introduktion till den musik han skulle spela för oss.
"Till för omkring tusen Är sedan fanns det inget som hette 'konsert' i den indiska traditionen, man framförde inte musik, dans eller sÄng som en förestÀllning. Musiken var begrÀnsad till templen, dÀr den anvÀndes i förbindelse med ceremonier och ritualer. Den bestod inte av underhÄllningsmusik, utan var vad jag vill kalla mycket kraftfulla ljudformler. Det Àr som med olika element, du blandar dem och uppnÄr en bestÀmd verkan. Dessa ljudformler anvÀndes förr i tiden för att skapa lugn och ro i oroliga sinnen och trötta kroppar. De skulle förÀndra och transformera de som lyssnade. à ena sidan hade det en terapeutisk verkan: att ta bort besvÀr och lÀka sjukdomar. à andra sidan var syftet att samla uppmÀrksamheten hos de mÀnniskor som kom till templet, och skapa ett tillstÄnd av fördjupning och koncentration. NÀr vi vilar i oss sjÀlva och kan samla oss kring det vi gör, sÄ fÄr livet en annan mening. NÀr, Ä andra sidan, vÄrt sinne Àr splittrat, sÄ pÄverkar det ocksÄ det sÀtt vi upplever pÄ. SÄ musiken tjÀnade som ett redskap för att uppnÄ denna koncentration.
FrÄn början av det elfte Ärhundradet ser vi en förÀndring i Indiens historia. MÄnga frÀmlingar trÀngde in i landet och ockuperade det. De gjorde det till en del av sina imperier. Perserna och mogulerna bara för att nÀmna nÄgra. De tyckte sÄ mycket om musik och konst att de inbjöd musikerna till hovet, för att visa dem Àra och uppskattning. DÀrför skedde det nÄgot mycket betydelsefullt hÀr i början av det elfte Ärhundradet. Musikerna, och den musik som fram till denna tidpunkt hade spelats i templen, gjordes tillgÀnglig för alla, frÄn kungen till vanligt folk. MÀnniskor som inte kom till templen kunde nu njuta av musiken.
Det innebar emellertid en nackdel. Förr i tiden behövde musikerna inte hÀvda sig. I templet Àr du del av en ceremoni. Det sitter en gudom dÀr och du behöver inte bevisa nÄgot alls, för förmodligen sÄ vet Gud allt - om musiken, om alla variationerna, alla rytmerna. Men kungen vet det inte, sÄ du mÄste övertyga kungen. HÀr kom egot in i bilden. Efterhand som konsten utvecklade sig vÀxte egona. De blev mycket intellektuella. En mÀngd musik kom nu frÄn den vÀnstra hjÀrnhalvan, och musiken fick en annan form. För nÀr de inre kÀnslorna Àndrar sig gör konsten det ocksÄ. Uttrycket Àndrar sig.
FrÄn denna tidpunkt finns tvÄ riktningar inom musiken. En riktning blev underhÄllningsgrenen, eller vad jag kallar deshi. Den Àr omtalad i skrifterna. Den andra riktningen kallas margi (marga betyder 'en vÀg') dÄ vi anvÀnder musiken till att utveckla oss sjÀlva. Jag hade den Àran att fÄ studera i bÄda skolorna..."
Man kan sÀga att den indiska musiken, förutom folkmusiken, idag innehÄller musik för hÀngivelse, sÄnger som kallas kirtan och bhajan; dessutom esoterisk musik som Àr knuten till Nada Yoga, och som behÀrskar den förut omtalade kunskapen om ljudens pÄverkan; och slutligen den vanliga konsertmusiken. Dessa tre kan dock mycket vÀl överlappa varandra, och det Àr ingen tvekan om att musik som sÄdan pÄverkar oss mÀnniskor och dÀrför ofta inbegrips i definitionen av Nada Yoga.
HĂ€r ska tillĂ€ggas att de indiska musikerna, i varje fall tidigare, skulle lĂ€ra sig yoga och bestĂ€mda andningsövningar för att stĂ€rka och utveckla sitt musikaliska sinne. HĂ€r presenterar vi en sĂ„dan övning: Bhramari â humlan.
Raga och Nada Yoga
I olika medvetandetillstÄnd dras sinnet till olika svÀngningar av nada. I Indisk musik Àr dessa former av nada kÀnda som raga, toner eller kombinationer av toner. Det förefaller som om vissa sammansÀttningar av ljud (nada) Àr obehagliga vid en tidpunkt pÄ dygnet, men behagliga vid andra tidpunkter.
Swami Satyananda berÀttade att han speciellt tyckte om indiens midnattsmusik, Malkorna, Durga- eller Jogia Raga. Aftonragan, som Bhimpalasi, hÄller ocksÄ mÄnga av. För det mesta föredrar flickor och pojkar i den kÀnslosamma Äldern Bhairawee. Detta visar att sinnet vid olika tidspunkter reagerar pÄ olika sÀtt, pÄ olika ljudvÄgor.
"RÄdjuret fÄngas av blida ljud.
Kobran förtrollas av skön musik.
Raga Punnagavarrali drar kobran till sig.
Nada fÄngar sinnet.Sinnet uppnÄr laya med söt nada.
DÀrför kan du lÀtt kontrollera sinnet
Genom att utöva Nada Yoga."
(Swami Sivananda)
Musik kan vara en behaglig, intressant och inspirerande andlig praxis i sig - men som vi har hört frÄn Roop Verma, kan den ocksÄ vara en del av sjÀlva Nada Yogan. Genom musiken kan sinnet instÀllas pÄ de finaste vibrationerna, och dÀrmed förberedas till Nadans transcendenta ljud.
"Nada finns i ditt inre.
Det Àr en musik utan strÀngar som spelas i kroppen.
Den genomtrÀnger det inre och det yttre,
och leder bort dig frÄn illusion."
(Kabir)
Den inre Nada Yogan â upplöser sinnets hĂ€mningar

"Den som önskar uppnÄ fullkomlighet inom Yoga, ska lyssna intensivt till enbart nada [meditera pÄ], efter att ha slÀppt alla tankar och med ett lugnt sinne."
(Sankaracharya, Yoga-taravali)
Denna artikel bygger huvudsakligen pÄ saker jag lÀrde mig under min tid hos Swami Satyananda i Indien, pÄ hans undervisning och föredrag, och pÄ föredrag och utlÀggningar han har givit vid besök pÄ Skandinavisk Yoga och Meditationsskola i Köpenhamn.
à r 1974 deltog jag i en konferens i Ellested pÄ Fyn dÀr lÀkare, psykologer, författare m.fl. och undertecknad hade blivit inbjudna av undervisningsministeriet, för att utvÀxla erfarenheter kring begreppet psykosomatik (förhÄllandet mellan kropp och sinne). HÀr rÄkade jag berÀtta för en ung forskare att det inom yoga finns metoder dÀr man inte nödvÀndigtvis behöver "lida" för att frigöra sig frÄn gamla pÄverkningar och spÀnningar; dÀr man inte alltid behöver konfronteras med sina trauman, utan kan upplösa dem med andra metoder. HÀr tÀnkte jag pÄ Laya Yoga, och framför allt pÄ Nada Yoga som Àr en disciplin inom Laya Yoga.
Trots vetenskapsmannens omedelbara intresse mÄste det ha lÄtit tÀmligen chockerande i hans öron dÄ vi ju, trots forskningens pÄstÄdda oavhÀngighet av religionen, ocksÄ hÀr finner en grundlÀggande förestÀllning om att det mÄste göra ont för att det ska kunna göra gott.
Laya Yoga
Musik hjÀlper oss att spÀnna av och skapar en atmosfÀr, men Nada Yoga-meditationen pÄ de inre ljuden nÄr djupare och mera precist pÄ vÄra tillstÄnd, och den verkar starkt frigörande genom att upplösa sinnets allra djupaste blockeringar och hÀmningar. Varje meditationspraxis eller teknik, som upplöser sinnets hÀmningar och bringar dess aktivitet till upphörande, kallas Laya Yoga. DÀrför hör Nada Yoga till Laya Yoga.
Forntidens stora mĂ€stare i Hatha Yoga, som Gheranda Rishi (författare till Gheranda Samhita, texten finns pĂ„ engelska i olika översĂ€ttningar), och andra, menade att Hatha Yoga ocksĂ„ kan vara en del av Laya Yoga. T.ex. kan andningsövningar anvĂ€ndas för att uppnĂ„ ett helt spĂ€nningsfritt mentalt tillstĂ„nd. Nada Yoga Ă€r ocksĂ„ en viktig metod i tantra. Ăven under meditationen Antar Mauna (Inre Stillhet) kan man leda medvetenheten till ett tillstĂ„nd av fullstĂ€ndig vila.
Den inre Nada Yoga ingÄr i undervisningen pÄ retreaterna pÄ Skandinavisk Yoga och Meditationsskola.
Nada â en definition
Ordet nada hÀrstammar frÄn sanskrit-roten nad. Nad betyder 'att strömma'. Den etymologiska betydelsen av nada Àr en process eller en ström av medvetande. Generellt betyder ordet nada: ljud.

Olika nadastadier
I tantra tÀnker man sig att ljud förekommer i fyra dimensioner - fyra stadier av ljud i förhÄllande till frekvens, finhet och styrka.
1. Det grova (vanliga, hörbara, materiella) ljudet
2. det mentala ljudet
3. det visualiserade ljudet och
4. det transcendenta ljudet.
Andra tantriska meditationer
Vi kan jÀmföra de olika stadierna av nada med andra tantriska meditationer, dÄ vi börjar i sinnena för att tillfredsstÀlla sinnet och skapa trygghet, sÄ att man kan gÄ djupare (se Àven Harmoni mellan upplevaren och det upplevda).
Vi kan Àven börja i det rent fysiska: Efter att ha upplevt kroppen, med dess muskler och organ, vÀnder vi oss till andningen, som upplevs utan att vi griper in. PÄ det sÀttet utlöses ett tydligt avspÀnt tillstÄnd.
Med ett mantra, en ljudstavelse som vi upprepar mentalt, transcenderar vi sinnet och nÄr fram till de inre ljuden och symbolerna; bilder som vi ser för vÄr inre blick, och som, beroende pÄ deras natur, representerar bestÀmda nivÄer av medvetenhet.
Genom en inre eller psykisk symbol förblir vi medvetna i normalt omedvetna tillstÄnd, och kommer nÀrmare vÄrt vÀsens kÀrna och tillstÄndet av rent varande.
Vanliga ljud Àr den grövsta manifestationen av nada. Vi Àr uppmÀrksamma pÄ de grova ljuden och vi hör dem varje dag. De Àr de vibrationer som trÀffar vÄra trumhinnor frÄn rymden omkring oss, frÄn vÄr omgivning.
Efter att ha lÀmnat de grova och genom hörseln pÄtagliga ljuden kan vi bli medvetna om de mentala ljuden. Det Àr ljud vi hör i sinnet. Deras frekvens och styrka Àr beroende av det tillstÄnd vi befinner oss i, bÄde till kropp och sinne. I ett avspÀnt tillstÄnd Àr de lÀtta att uppfatta. Ljuden blir ocksÄ tydliga nÀr vi Àr utmattade, upphetsade eller efter intensiv och lÄngvarig fysisk aktivitet.
NÀr vi fördjupar oss ytterligare nÄr vi in till det visuella eller astrala ljudet; det ljud som finns i den inre rymden, och som framtrÀder i visuella former. BestÀmda former motsvarar bestÀmda ljud och bestÀmda tillstÄnd. Ljud eller former som vi t.ex. upplever i vÄra drömmar hör till detta plan, och ljud som Àr knutna till bestÀmda meditationssymboler.
Se ocksÄ Om ljud och form
Bakom de visuella ljuden finns det transcendenta eller övermedvetna ljudet. Det transcendenta ljudet och det transcendenta medvetandet Àr samma sak. I Nada Yoga uppfattas det universella medvetandet i form av ljud.
Det handgripliga eller grova universum som vi upplever genom vÄra sinnesintryck, genom sinnet och vÄr normala upplevelse av mÀnniskan, kan pÄ detta sÀtt föras tillbaka till dess kÀlla, till ljuden, till nada.
För nada-yogin gÀller det att fÄ kontakt med de ljud som finns i de andra dimensionerna: de mentala och psykiska. DÀrmed utvidgas sinnets förmÄgor.
LÄt oss se pÄ de fyra stadierna var för sig. PÄ sanskrit kallas de för: Para, Pashyanti, Madhyama och Vaikhari. Vi börjar med den högsta:
Para Nada
Det transcendenta ljudet som har den högsta frekvenshastigheten kallas Para Nada. Para betyder 'högsta' eller 'mest avlÀgsna', i detta sammanhang 'transcendenta'. Para Nada ligger utanför sinnesorganens rÀckvidd. Ljuden hörs i andra dimensioner, pÄ andra nivÄer av medvetandet.
I musik har varje ton ett bestÀmt antal vibrationer per sekund, det kallar vi frekvenser. Tonernas karaktÀr kan variera i lÀngd, styrka, höjd och klang (övertonstruktur).
Exakt vetande om detta kan fÄs med hjÀlp av en frekvensanalysator, som kan splittra upp en ton och visa antalet vibrationer per sekund och visa dess amplitud (styrka) och dess övertonsstruktur.
I indisk musik kallas vibrationerna andolana.
Vi kÀnner ocksÄ till högfrekvenstoner i det dagliga livet: i hundvisselpipor och i de ljud fladdermössen utstöter, och i toner som kan frambringas pÄ elektronisk vÀg.
Ărat kan inte uppfatta ljud som vibrerar över en viss hastighet. Efter att en viss frekvens har uppnĂ„tts blir ljuden ohörbara, och kan bara uppfattas subjektivt, dvs. som ett inre ljud. Vi Ă€r inte medvetna om alla vibrationer som finns i kosmos.
Ăven under en viss nivĂ„ begrĂ€nsas vi av örats förmĂ„ga. De vĂ„gor som elektroencefalografen (EEG) registrerar, genom att mĂ€ta hjĂ€rnans bioelektriska impulser, Ă€r begrĂ€nsade till ett ganska litet antal sinusvĂ„gor, mellan 1 och 60 Hz. Dessa "vĂ„gor" hör egentligen till tonskalans omrĂ„de, men det mĂ€nskliga örat kan inte uppfatta ljud under ca 16 Hz - fastĂ€n sĂ„dana toners struktur Ă€r i överensstĂ€mmelse med resten av tonskalan.
De mycket lÄga bastonerna t.ex. kan dock kÀnnas direkt pÄ kroppen som vibrationer, Àven om de inte Àr hörbara.
Genom Nada Yoga har man kommit till insikt om att Para, det transcendenta ljudet, har den allra högsta svÀngningsfrekvensen. Paras intensiva svÀngning gör den ohörbar. En del texter sÀger att Para-ljudet inte har nÄgra svÀngningar. Det Àr ett ljud utan rörelse eller frekvens. Det Àr ett tyst ljud. Vi kan inte uppfatta ett ljud som inte har nÄgon svÀngning. NÀr ett ljud nÄr sin maximala höjd nÄr det till stillheten, och det Àr Para Nada. Den Àr fullstÀndigt ensartad i sin form. Men det finns ett medvetandetillstÄnd som Àr i överensstÀmmelse med denna stillhet. Nada Yogin uppnÄr detta tillstÄnd genom att bli ett med Para Nada.
I Upanishaderna sÀgs mantrat OM vara manifestationen av Para. Det hörbara OM som vi frambringar Àr inte Para ty det Àr föremÄl för vÄr hörsel, förstÄelse och logik. DÀrför kan det hörbara OM inte kallas transcendent. Para Àr samtidigt stilla och oÀndligt. Det har en form och dess natur Àr jyoti (ljus). Det Àr annorlunda Àn de ljud man vanligtvis uppfattar eller hör.
Upanishaderna beskriver Para-ljudet tydligt: "Det Àr OM, det ljudet Àr OM"."Nada Àr ljud.
OM Àr Nada Brahman.
Veda Àr Nada Brahman.
Ljud Àr vibration.
Namn Àr oskiljaktig frÄn form.
Formen kan försvinna, men namnet eller ljudet förblir.
OM Àr den första vibration av ljud.
VÀrlden har framstÄtt frÄn nada eller OM.
I Pralaya förenas all ljud i OM.
Ljudvibrationer grova och fina.
Akashas [rymd eller eter] kvalitet Àr ljud.
Akasha Àr oÀndlig.
SÄ du kan fylla örat med den oÀndliga ljuden."
(Swami Sivananda)

Pashyanti
Det andra stadiet av ljud har fÀrre svÀngningar och Àr grövre Àn Para, det kallas Pashyanti.
Pashyanti pÄ sanskrit betyder: 'det som kan ses eller förestÀllas'. De gamla skrifterna hÀvdar att ljud Àven kan ses. Hur kan man se ett ljud? Ja, har du nÄgonsin hört musik i drömmen? Denna speciella dimension av ljud som finns i drömmar kallas Pashyanti. Det kan kallas ett mentalt ljud. Det Àr varken ett medvetet ljud eller ett halvmedvetet ljud. Det Àr ett undermedvetet ljud som Àr knutet till en egenskap hos ditt sinne, och inte till dina talorgan - tunga, hals eller mun. Det kan inte höras med det fysiska örat, utan med det inre örat.
NÀr jag högt sÀger "Ram, Ram, Ram, Ram" kallas det Vaikhari; men nÀr jag sluter ögonen och munnen och gÄr in och mentalt upprepar ljuden "Ram, Ram, Ram, Ram", medan jag ser dess fÀrg och form med det inre ögat, kallas det Pashyanti. NÀr ordet eller ljuden hörs i en sfÀr dÀr man inte Àr medveten om den yttre omgivningen, kallas det Pashyanti. NÀr alla yttre ljud Àr försvunna och man hör ett fullstÀndigt nytt ljud, olikt det sÀtt de vanliga ljuden lÄter pÄ, sÄ Àr det ett sÀrskilt slags ljud eller Pashyanti Nada.
Madhyama
Ett ljud som har fÀrre svÀngningar Àn Para och Pashyanti, men som Àr finare Àn Vaikhari-ljuden, kallas Madhyama.
Madhyama Àr ett ljud som nÀstan inte kan höras. Vanligtvis kan t.ex. tvÄ objekt slÄs mot varandra för att Ästadkomma ljud. Men Madhyama Àr inte ett ljud av tvÄ ting som fysiskt slÄr mot varandra. T.ex. nÀr ett klappande ljud frambringas kallas det ett grovt ljud. Madhyama frambringar vibrationer som nÀr man viskar, det Àr ett mellanljud. Ordet Madhyama betyder 'mitt emellan' eller 'mitten'. Mellanljudet kan kallas viskning eller ljudet av viskning.
Vaikhari
Det fjÀrde och grövsta stadiet av nada antas vara Vaikhari. Vaikhari-ljudet Àr hörbart och kan frambringas fysiskt. Vaikhari Àr det talade ljudet. Det frambringas t.ex. genom gnidning, eller genom att man slÄr tvÄ ting mot varandra. Dess vibrationer Àr begrÀnsade till ett bestÀmt omrÄde.
Para har sjÀlens kvalitet. Madhyama har talorganens finare kvalitet, och Vaikhari har den grova kvaliteten av dessa fysiska organ.
Universum och nada
Enligt nadayogier, och de skrifter som handlar om Nada Yoga, Àr det ursprungliga och transcendenta ljudet det frö ur vilket hela skapelsen har vuxit fram.
Nadayogin upplever det makrokosmiska universum som en projektion av ljudvibrationer - att hela vÀrlden har utvecklats frÄn enbart ljud.
I Bibeln finns en hÀnvisning: "I begynnelsen var ordet, och ordet var hos Gud". Detta ord kallas pÄ sanskrit Nada eller Shabda.
Sufier i Indien kallar det Surat. Surat-Shabda-Yoga Àr ett annat namn för Nada Yoga-praxis. Vissa muslimska mystiker menar likaledes, att vÀrlden utvecklats ur ljud och form.
Australiens ursprungliga invÄnare, aboriginerna, som nog Àr den Àldsta kulturen pÄ jorden, berÀttar hur "förfÀderna" fick vÀrlden att uppstÄ genom sÄng.
Nadayogierna hÀvdar att de fem elementen, de fem handlingssinnena, de fem förstÄndssinnena, det fyrfaldiga sinnet och de tre guna, har utvecklat sig frÄn ett evigt ljud. Det betyder att det materiella, det mentala, det psykiska och det intellektuella universumet alla hÀrstammar frÄn Nada-Brahma, ljud-alltet. Det Àr sÄ nadayogin upplever sin verklighet. Den manifesterar sig i form av vibrationer, varav den högsta antingen inte alls vibrerar, eller vibrerar pÄ en sÄ hög svÀngningsnivÄ att den ligger utanför de mÀnskliga sinnenas rÀckvidd.
Den eviga eller ursprungliga nadas vibration Àr den allra högsta. NÀr ett godtyckligt objekt vibrerar med en enorm och ofattbar hastighet sÄ blir det stilla. Det betyder att den högsta punkten av hastighet och vibration Àr stillhet - och att ljud tycks vara den kreativa principen bakom all materia.
Upanishaderna (angÄende Nada Yoga med speciell hÀnvisning till Nada Bindu-upanishaden och Hamsa-upanishaden) och Vedaskrifterna beskriver att i begynnelsen var intet. Det fanns absolut intet, det fanns icke-varande i alltet - det fanns bara ljud. Ljudet var oÀndligt, ljudet var den enda existerande realiteten. Ut ur ljudet uppstod universum, och dÀrför bygger universums fundamentala struktur pÄ nada eller ljudvibrationer.
Musik Àr ett resultat av nada.
Mantra i dess renaste form Àr en manifestation av nada.
Energins (pranas) rörelse i kroppen Àr ett uttryck för nada.
Nada Yoga-meditation
Alla Àkta meditationsformer har viss verkan gemensam.
NÄgra former Àr starkare, nÄgra svagare; en del lÀgger vikt vid en sak, andra vid nÄgot annat.
Metoden i Nada Yoga-sadhana bestÄr i att nÄ fram till det ursprungliga, det finaste, innersta ljudet, shabda, eller det innersta ordet.
Man skulle kunna karakterisera Nada Yoga som en slags vibrerande dammsugare som upplöser spÀnningar och blockeringar, Àven pÄ de finaste medvetandeplanen.
För att nÄ fram till det övermedvetna eller transcendenta och icke-empiriska ljudet, bör processen starta med upplevelsen av de grövre ljuden.

Nada centret
I vilket center upplevs det transcendenta Nada? HĂ€r finns olika traditioner:
Bhaktaerna
Bhaktaerna (de som frigör sig genom hÀngivelse) placerar sitt ishta, sitt personliga center, i Anahata Chakra vid hjÀrtat. Yogierna anvÀnder intuitionens center Ajna Chakra, mitt i huvudet. Vedantikerna samlar uppmÀrksamheten kring Hiranya Garbha, det gyllene Àgget i Sahasrara Chakra, överst i huvudet.
Bindu
I Nada Yoga-traditionen har yogierna kommit fram till att ljudens center Àr Bindu. Bindu finns pÄ toppen av bakhuvudet. Det Àr centret i hjÀrnan, dÀr en stÀndig ljudvibration Àger rum. För att kunna uppleva nadaljudet, mÄste Bindu lokaliseras. Brahminerne i Indien har en hÄrtofs hÀngande dÀr Bindu finns, överst pÄ bakhuvudet.
Innan man pÄ teorins vÀg ger sig in i denna vetenskap Àr det bÀttre om den som vill undersöka detta gör det pÄ praktisk vÀg, och lokaliserar eller upptÀcker nadaljudens mentala, astrala och psykiska natur.
Olika tekniker och hjÀlpmedel inom Nada Yoga kan anvÀndas för att hjÀlpa vederbörande att gÄ igenom de olika psykiska eller icke-fysiska ljuden, sÄ att medvetenheten till sist kan bringas i harmoni med det verkliga nada.
Japa Yoga â Nada Yoga i Bhakti Yoga
Vaikhari
NÀr bhakti-yogin anvÀnder ett mantra, uprepas det först (japa) högt (Vaikhari). HÀr fokuserer han eller hon pÄ ljudet av mantrat som frambringas av stÀmbanden.
Upanshu
NÀr bhaktiyogin vÀrmt upp med denna praxis, eller nÀr han eller hon utvecklat en djupare och klarare medvetenhet om mantrats ljud, dÄ intensifierar bhaktan sin upplevelse av mantrat genom att viska det, eller rÀttare sagt mantrat formas med lÀpparna, men inget hörbart ljud frambringas. Bhaktan efterstrÀvar att bli ett med det viskade mantrat.
NÀr det lyckats, och bhaktan inser att mantrat nu upplevs mentalt, dÄ upphör lÀpparnas rörelser.
Manasika
Nu sÀgs eller sjunges samma mantra i sinnet eller i hjÀrtat. Sinnet börjar att bli ett med rytmen och vibrationen av mantrat. Det Àr som om han sjÀlv inte frambringar mantrat, utan hör de mentala och fina tonerna som, fastÀn de Àr ohörbara för det yttre örat, kan uppfattas i ett fint instÀllt medvetande. Bhaktiyogin upplever mantrat som om han sjunger det sÄ att alla kan höra det, men i verkligheten hÀnder det endast i det inre.
Ajapa Japa
Sedan inser bhaktan att han eller hon inte frambringar mantrat, men hör de mentala och fina tonerna, som om de finns dÀr av sig sjÀlva (Ajapa Japa).
Mantra Nada-Yoga
NÀr mantrat börjar verka fÄr det uppmÀrksamheten att slÀppa allt det yttre (Pratyahara), och gÄ in mot de djupare medvetandeskikten. Mantrat Àndras dÄ till nada, ett konstant ljud som sker av sig sjÀlvt, och som pÄ det medvetandeplan aspiranten befinner sig tycks vara hörbart, men det Àr omÀrkbart och ohörbart för andra. Det Àr Mantra-Nada Yoga för bhaktiyogier.

Praktisk introduktion i Nada Yoga
FörhÄllningsregler
Det finns vissa förhÄllningsregler man bör ta stÀllning till, dÄ en intensiv Nada Yoga praxis kan framkalla en kanske störande nÀrvaro av vissa ljud.
Genom att utföra Nada Yoga utvecklas de inre ljuden gradvis, men man behöver inte höra dem pÄ andra tidpunkter under dagen. LÄt oss anta att Nada Yoga utövats om natten, och att man upptÀckt olika ljud. NÀsta morgon befinner sig aspiranten antingen pÄ kontoret eller i klassrummet, och börjar höra ljud av klockor. Han önskar att undgÄ det, han försöker fÄ bort det, men hör fortfarande detta ljud. Det kan ocksÄ hÀnda att det kÀnns som om bin surrar i hans öron.
Om dessa symptom visar sig fĂ„r man ta stĂ€llning till vad som kan göras. Ăr dieten som den ska vara, eller bör den lĂ€ggas om? Ănskar man fortsĂ€tta, men Ă€r irriterad eller störd över ljuden, sĂ„ mĂ„ste man göra nĂ„got för att Ă€ndra sin hĂ„llning; om det inte lyckas och man önskar att ljuden ska upphöra, sĂ„ bör man avstĂ„ frĂ„n Nada Yoga-vĂ€gen.
Detta hÀnder emellertid mycket sÀllan, om överhuvudtaget. TvÀrtom har har en del mÀnniskor uppnÄtt lindring frÄn tinnitus efter att ha utövat Nada Yoga tillsammans med andningsövningen Bhramari och djupavspÀnningen Yoga Nidra. Vi mÄste ÀndÄ nÀmna dessa förhÄllningsregler.
En Siddhi
Nada Yogin kan höra en röst i vaket tillstÄnd, om han Àr pÄ ett framskridet stadium. Det lÄter som om nÄgon viskar i hans öra. Detta Àr en slags siddhi, en förmÄga att höra ljudet av en okÀnd röst.
Detta ska dock inte förvÀxlas med en grupp mÀnniskor i Indien som kallas karnapischachee, det betyder 'anden i öronen'. Karnapischacheerna blir ofta rÄdfrÄgade av mÀnniskor i svÄrigheter. De hÄller dÄ en slags klocka i handen och ringer med den helt intill sina öron under en tid, Ànda tills de hör röster. De anvÀnds som orakler, och vad som Àn hörs eller viskas i deras öron berÀttas för personen som frÄgar. En yogautövare bör inte anvÀnda en sÄdan metod för att uppnÄ denna prestation, eftersom den ofta leder till dövhet; och den har intet att göra med de mÄl som Nada Yoga sÀtter. DÀrför har karnapischacheerna i Indien svÄrt att höra normalt.
HÄllningen gör ofta skillnaden
Om en mÀnniska söker lÀkare för att han eller hon lider av störande ljud, och inte kÀnner till de positiva sidorna av detta fenomen; och om lÀkaren inte kan hjÀlpa personen, sÄ kan det kanske vara vÀrt ett försök att Àndra pÄ sitt förhÄllande till ljuden, och börja praktisera Nada Yoga under en kunnig lÀrares vÀgledning.
Det hÀnder ofta att saker, som vi önskar bli fria frÄn, inte försvinner nÀr vi kÀmpar mot dem. Det gÀller t.ex. smÀrtor. Om vi dÀremot gÄr dem till mötes, och tillÄter oss sjÀlva att uppleva dem, sÄ kan vi slÀppa dem. I tantrisk yoga kallas denna metod heter pratyahara. Den har blivit förklarat hÀr i början av LÀsrummet och beskrivs mer utförligt i min bok Yoga, tantra och meditation i min vardag.
Detta sÀtt att anvÀnda pratyahara stÀmmer överens med en slutsats som vetenskapen nÄtt fram till avseende buller i omgivningen. Om man betraktar ljuden som skadliga, och irriteras över dem, skadas man mer Àn om man till viss grad kan acceptera dem.
Med hĂ€nsyn till Nada Yoga Ă€r det sannolikt att du kan utnyttja det du en gĂ„ng betraktade som störande ljud till din fördel; se PĂ„ vĂ„glĂ€ngd med sig sjĂ€lvTeresa av Ăvila (Teresa av Jesus) fann ingen vĂ€gledning om de inre ljuden i den europeiska kulturen hon vĂ€xte upp i. Hon var dĂ€rför inte helt pĂ„ det klara med hur hon kunde anvĂ€nda dem i sitt andliga liv. Hon beskriver dem tydligt som en nadayogi i sin bok Den inre borgen: "Det susar liksom mĂ„nga, stora floder med vattenfall, smĂ„fĂ„glar, flöjter, och ljuden kommer inte frĂ„n öronen, utan frĂ„n den översta delen av huvudet, dĂ€r man sĂ€ger att sjĂ€len sĂ€rskilt har sin boning".
En nadayogis kost
En nadayogis kost bör vara lÀttsmÀlt. All föda som ger ett snabbt energitillskott till hjÀrnan Àr olÀmplig. Föda och dryck som förorsakar överspÀndhet eller högt blodtryck bör undvikas. Man bör se till att fÄ den nödvÀndiga kost, som behövs för att upprÀtthÄlla kroppens normala funktioner.
Förberedande övningar till Nada sadhana
Nadayogin bör lÀra sig att anvÀnda bestÀmda mudra (hÄllningar), bandha (lÄs) och nÄgra fÄ prananyama (andningsövningar).
HÀr följer en kort beskrivning av Mula Bandha, som Àr vÀlkÀnd för de flesta som utövar Hatha Yoga; sedan en mudra som Àr gynnsam för att vÀcka nadaljudet, Vajroli Mudra. Vajroli Mudra Àr ocksÄ bekant för mÄnga Hatha Yoga-aspiranter, men hÀr förklaras den kanske pÄ ett annat sÀtt.
I mÄnga böcker om Hatha Yoga ser vi att man i Mula Bandha ska koncentrera sig pÄ anus, pÄ Àndtarmsmuskeln. Det Àr i och för sig korrekt. Men i överensstÀmmelse med tantra och med en mer avancerad yoga, Àr Mula Bandha en sammandragning av mellangÄrden. Detta mÄste förstÄs helt klart. Sammandragning av Àndtarmsöppningen eller -muskeln Àr Mula Bandha, som den förstÄs av nybörjare i Hatha Yoga. Men i Tantra Yoga, och den akademiska vetenskapen om yoga, Àr Mula Bandha sammandragning av mellangÄrden, Kundalinis "sÀte", ocksÄ kÀnt som Muladhara Chakra. Det Àr platsen mellan Àndtarmen och könsorganen som ska dras samman.
Mula Bandha i Nada Yoga betyder alltsÄ sammandragning av mellangÄrden, och inte sammandragning av anus.
Vajroli Mudra Àr ocksÄ del av Hatha Yoga. Det finns olika Vajroli-former som vi inte ska gÄ i detalj med hÀr. Sammandragning av könsorganens och urinvÀgarnas muskler heter Vajroli Mudra. Det pÄverkar tvÄ viktiga nervströmmar pÄ ett sÄdant sÀtt att energi blir frigjord eller omvandlad till vÀrme.

Muladhara Chakra Àr den egentliga utgÄngspunkten för Nada. NÀr detta center Àr "uppvÀrmt" upplevs ljudet av aspiranten. Men ursprungliga ljudet delas i olika frekvenser i de olika chakra eller psykiska centra som Àr finns i ryggraden och i huvudet. Muntligt uttrycks genom olika Bija Mantra, kÀrnstavelser: Lam, Vam, Ram, Yam, Ham och Om, som börjar i Muladhara och slutar i Ajna Chakra.
Chakra Àr centrala platser för medvetenheten och den psykiska energin i ryggraden och i kroppen. De symboliseras med lotusblommor - fyrbladiga, sexbladiga, tiobladiga, tolvbladiga, sextonbladiga, tvÄbladiga och tusenbladiga lotus-blommor. Bladen symboliserar antalet energiströmmar (nadier, in och ut genom varje chakra) och motsvarende frekvensomrÄden. De anges ocksÄ med underordnade mantra (ljudstavelser), som skrivs pÄ varje blad. Som exempel, se illustrationen av Muladhara Chakra hÀr intill.
Andningsövningar kan tydliggöra eller framkalla nada. För alla yoga-aspiranter och musiker Àr redan nÀmda Bhramari (Humlan) mycket vÀsentlig.
NÀr man lÀrt sig Mula Bandha, Vajroli Mudra och Yoni Mudra (övning 3 i det följande) utförs de medan man hÄller andan och riktar uppmÀrksamheten mot Bindu, det psykiska centret pÄ toppen av bakhuvudet. HÀr börjar den egentliga Nada Yoga-koncentrationen.
StÀllningarna i Nada Yoga

1. Nada Yoga-stÀllningen Àr den mest anvÀnda stÀllningen för nybörjare. Ta en nÄgorlunda stor och hÄrd kudde, placera den pÄ golvet och sitt grensle över den, sÄ att det blir ett tryck mot mellangÄrden. Sitt med bÄda fotsulorna i golvet. KnÀna pekar upp i luften, sÄ armbÄgarna kan vila pÄ dem. Ryggen hÄlls rak.
Stoppa sÄ en tumme i vardera örat, och vila samtidigt huvudet i hÀnderna.

2. Sitt i Siddhasana â 'den perfekta stĂ€llningen' â med en pall framför dig att vila armbĂ„garna pĂ„. Siddhasana kan hĂ€r anvĂ€ndas av dem som kan sitta i denna stĂ€llning utan besvĂ€r under lĂ€ngre tid.
Siddhasana utförs genom att man placerar en hÀl i skrevet, sÄ att den pressar mot mellangÄrden (hos mÀn) eller mot slidöppningen (hos kvinnor). Resten av foten ligger lÀngs lÄret. DÀrefter lÀggs den andra foten ovanpÄ den första, sÄ att hÀlen rör vid eller pressar mot den nedersta delen av buken och blygdbenet ovanför könsorganen. De tvÄ hÀlarna ska vara placerade precis ovanför varandra, utan att de för den skull vidrör varandra. SÄ skjuts den översta fotens tÄr ner mellan lÄret och vadmuskeln. PÄ detta sÀtt lÄses stÀllningen. NÄgra fÄ mÀnniskor kan ocksÄ dra den nedersta fotens tÄr upp mellan vadmuskeln och lÄret.

3. För de som kommit lite lÀngre rekommenderas Yoni Mudra - som att vara i moderlivet. Sitt i Siddhasana. Andas in och hÄll för öronen med tummarna. LÀgg pekfingrarna över ögonlocken, sÄ att de hÄlls stÀngda utan att pressa för hÄrt. StÀng nÀsborrarna med lÄngfingrarna, en frÄn vardera sidan, och stÀng munnen med ringfingrarna och lillfingrarna genom att lÀgga dem över överlÀppen respektive under underlÀppen. Gör dÀrefter Aswini Mudra och Vajroli Mudra, och hÄll andan.
Variation: Gör som ovan men utan att stÀnga för mun och nÀsa. Sitt i gengÀld lÀngre tid och andas naturligt.
NÄgra har föreslagit att man kunde nöja sig med att utöva Shanmukhi Mudra istÀllet. Det Àr Yoni Mudra utan Aswini Mudra och Vajroli Mudra. Det Àr emellertid en mindre effektiv praxis som man kan förstÄ utifrÄn ovannÀmnda förklaringar.

4. För den avancerade Nada Yoga-aspiranten, som har upplevt att kunna följa ljuden med öronen tilltÀppta: Sitt i Siddhasana med hÀnderna vilande pÄ knÀna, och pekfingren i kontakt med tummarna vid roten eller mot fingerspetsen, och de tre andra fingrarna strÀckta och ihop. Detta kallas Chinmudra.
Vid denna tidpunkt kan man alltsÄ sluta hÄlla för öronen, förutsatt att det Àr nÄgorlunda tyst omkring en.
"Bada mitt i ljudet,
som i det stÀndiga ljudet av ett vattenfall.
Eller genom att stoppa fingrarna i öronen,
lyssna till ljudens ljud."
(Vigyana Bhairava Tantra)
NÀr man sitter i stÀllningen i Nada Yoga
HÄll för öronen mjukt med dina fingrar. Lyssna inÄt upp mot Bindu pÄ toppen av bakhuvudet.
NÀr du koncentrerar dig pÄ Bindu, efter att ha tÀppt till öronen, Àr det hÀr att ljuden manifesterar sig frÄn det transcendenta planet till nÀsta plan och du upplever det som ett astralt ljud.
Nu hör du kanske ljudet av en humla. Det kan Àven vara ljuden av ett musikinstrument, t ex ljudet frÄn en harpa eller en flöjt, rytmen frÄn en gitarr. Det kan vara fÄglar som kvittrar i solnedgÄngen, cikador eller grÀshoppor. Det kan Àven vara visionen av en stjÀrnklar natthimmel, dÀr det rÄder fullstÀndig stillhet.
FortsÀtt en stund att lyssna till det ljud som först kommer till dig.
LÄt det första ljudet vara utgÄngspunkten - den ena Ànden av en trÄd. HÄll fast vid detta ljudet sÄ bra eller sÄ innerligt du kan. NÀr du kommer nÀra ljudet, sÄ kommer du att förnimma andra ljud dyka upp ur bakgrunden.
Ljudet som dyker upp i bakgrunden Àr kanske av samma art, men finare, eller sÄ kan det ha en helt annan karaktÀr. Vid denna tidpunkt slÀpper du det första ljudet, gÄr vidare till nÀsta ljud och koncentrerar dig intensivt pÄ det.
Medan du upplever det ljud som du nu har valt, kommer det att bli klarare. Du kommer nÀrmare ljudet mentalt och psykiskt. Du kÀnner det som om du blir ett med ljudet. NÀr det skett upptÀcker du att ett tredje ljud dykt upp i bakgrunden, som du sÄ koncentrerar dig pÄ.
PÄ detta sÀtt kan du fortsÀtta med ett fjÀrde, ett femte, ett sjÀtte ljud, ett sjunde, Ättonde, ett nionde inre ljud. Olika ljud kan dyka upp. Det kan vara som en flod som strömmar genom landskapet, som havets brus, nÀra eller avlÀgset, som en klocka som ringer eller klÀmtar.
Om det Àr svÄrt att upptÀcka ett ljud vid Bindu, sÄ lÄt sinnet söka vid Sahasrara eller Ajna, eller vid högra och vÀnstra trumhinnan. Eller upplev en rymd i ditt inre, med utgÄngspunkt mitt i huvudet, eller sök vid centret mellan ögonbrynen, till dess du Àr sÀker pÄ att höra ljudet.
Metoden för att upptÀcka ljudet Àr enkel. IstÀllet för att förestÀlla dig ett ljud, sÄ samla din uppmÀrksamhet kring det att lyssna, och du kommer snart att upptÀcka det första ljudet. Ett inre Nada-ljud bör följas tills det blir klart och tydligt. SÄ snart det Àr tydligt, hörs eller kÀnns ett annat finare eller svagare ljud eller ton i bakgrunden. Den lyssnar du till tills den blir dominerande.
Ljudet som dyker upp i bakgrunden Àr kanske av samma art som du hör, t. ex. Àr det en flöjt, men finare, lÀttare, som du upptÀcker bakom den första; kanske Àr det som du lyssnar pÄ ett annat sÀtt eller i en annen riktning och en helt annan sorts ljud dyker upp t.ex. klÀmtandet av klockor..
NÀr du upptÀcker det andra ljudet, sÄ lÀmna det första och följ det andra. Ljud efter ljud fortsÀtter att dyka upp, som frÄn botten av en ocean.

Nada Yoga-sadhanan utvecklar sig och nĂ„r till det obrutna ljudet, som Ă€r kĂ€nt i yoga som Anahata Nada â 'ljudet som Ă€r oupphörligt'. Det har ingen början och inget slut.
PÄ höjdpunkten av din praxis, din sadhanas högsta tillstÄnd, kÀnner du kanske att hela kroppen och sinnet, hela personligheten Àr inget annat Àn snabba vibrationer, en rörelse av snabba ljudvibrationer. Du upplever dig sjÀlv som ljud.
Denna Nada Yoga Àr en stor sadhana, en stor andlig metod, en process som fortsÀtter tills medvetandet kÀnns fritt frÄn sinnets pÄverkningar.
Tidpunkten för utövandet
Man kan meditera pÄ Nada Yoga-ljuden nÀrhelst man har tid, men för att uppnÄ ett tydligt resultat bör nog en nybörjare utföra Nada Yoga mellan midnatt och klockan tvÄ om morgonen.
Midnatt Àr den tidsrymd som Àr fri frÄn störande inflytande av andra ljud, och ljusets frÄnvaro i atmosfÀren hjÀlper ocksÄ till. Att göra det vid denna tidpunkt gör det lÀttare att vÀnda sinnet inÄt.
Eller stig upp klockan tvÄ eller tre pÄ natten, ta ett bad, och sÀtt dig tillrÀtta. Du kommer att mÀrka att det Àr avsevÀrt annorlunda vid dessa tidpunkter. Du kommer helt sÀkert att höra nÄgot. NÀr du en gÄng har funnit ett spÄr av ljudet och fÄtt kontakt med det, sÄ Àr det lÀtt att komma vidare.
Naturligtvis finns splittring och störningar i början. VÄrt sinne Àr pÄverkat av hÀmningar, vanor, böjelser och drifter. Men Àven om det finns mÄnga störningar i det inre sÄ Àr utövandet av denna sadhana, denna andliga praxis, för det mesta mycket givande.
Traditionella beskrivningar
Nada i olika medvetandeskikt
De ljud som hörs Àr verkliga. De Àr symboler för sinnets och medvetandets innehÄll. Sinnet vilar vid dessa symboler, och gÄr med deras hjÀlp snabbt in i ett finare tillstÄnd. Ljuden Àr erfarenheter frÄn djupare medvetandeskikt, de Àr inte inbillade. De kan förstÄs som vibrationer i olika omrÄden av ens existens. I existensens olika dimensioner hörs olika ljud. Först finns de fysiska ljuden, och nÀr medvetandet blir fint och transcenderar det fysiska planet kommer det i beröring med de fina ljuden, som uppstÄr genom pranans (vitalenergins) rörelser i den fysiska kroppen.
Hela det mÀnskliga medvetenhetsomrÄdet kan uppdelas i tre, eller underuppdelas i fem, delar.
Det medvetna omrÄdet utgörs av Annamaya och Pranamaya Kosha, tvÄ "kroppar" som bestÄr av den fysiska materian, "födans" dimension, respektive av prana, energins dimension.
Personlighetens andra omrÄde utgörs av Manomaya och Vigyanamaya Kosha, huvudsakligen mentalt och astralt stoff - det medvetna sinnet och drömmarnas dimension.
Det tredje omrÄdet av medvetandet Àr Ananda Maya Kosha, som Àr en "kropp", en dimension, full av lycksalighet.
Genom utövandet av Nada Yoga framtrÀder ljuden i överensstÀmmelse med den förbindelse som finns mellan sinnet och de andra omrÄdena av medvetandet.
Medvetandet kan t.ex. vara i den fysiska kroppen, och nÀr man hÄller för öronen sÄ hörs ljud eller vibrationer som kommer frÄn hjÀrtat, lungorna, hjÀrnan, blodcirkulationen och de olika ÀmnesomsÀttningsprocesserna som pÄgÄr i kroppen.
Om medvetandet uppehÄller sig i Prana Maya Kosha, den psykiska energin, och har genomtrÀngt den, sÄ hör man nada av en flöjt tillsammans med mÄnga andra ljud.
Om sinnet har nÄtt djupt in till Ananda Maya Kosha, sÄ försvinner de andra ljuden, och i deras stÀlle kommer resultatet av Nada Yoga att finnas kvar.
Det Àr svÄrt att sÀga vilken nada som hör till ett bestÀmt omrÄde.
I Indien ges illustrationer i form av symboliska historier.
Rishi Narada
Det individuella medvetandet, som fortsÀtter med att stiga uppÄt och upptÀcka de transcendenta tonerna, Àr i indisk mytologi symboliserat genom Rishi Narada. Utan att förneka Rishi Naradas historiska existens bör den esoteriska betydelsen av ordet narada dock förstÄs.
Narada förmodas vara en rishi, som har en veena (ett musikinstrument) i sina hÀnder. Enligt Nada Yogans traditionella skolor tillhör det inre ljudet frÄn en murli (flöjt) eller en veena den medvetenhetssfÀr dÀr dwait bhava, medvetandets dualitet, upphör att existera.
Nada Yoga i Bhagavata
Nada Yoga Àr illustrerat i indiernas stora bok som kallas Bhagavata Purana (Bhagavata Àr inte samma namn som Bhagavad Gita).
Krishnas livshistoria skildras i form av en allegori.

Bhagavata berÀttar:
"Krishna lÀmnade sin plats vid midnatt och gick in i djungeln. FullmÄnens ljus sken i den första vintermÄnaden. Han började att spela flöjt. Flöjtens eko spreds i den lugna och ostörda atmosfÀren. Musiken höjde sig över djungeln och hördes av gopierna [byflickor, koherdeflickor]. DÄ de hörde ljudet av flöjten, övergav de genast sina hus och sina mÀn, och glömde allt som försiggick. De sprang utan att tveka till den plats varifrÄn flöjtens nada strömmade. De började dansa kring flöjtspelaren. Efter en stund upptÀckte de var för sig att de dansade med sjÀlva Krishna."
Om historien verkar fantastisk nÀr den tas bokstavligen, Àr det dÀrför att det som ligger bakom egentligen bara förstÄs av yogier. Nadayogier betraktar Krishna som ett högre medvetandeplan, dÀr det högre planets nada strömmar i det djupaste stadiet av nada-sadhana. NÀr flöjtens toner uppstÄr överger sinnena sina respektive objekt, för njutning och upplevelse - de drar sig tillbaka till den plats dÀr flöjtens ljud eller nada strömmar fram. DÀr dansar sinnena runt om nada. PÄ det stadiet slÀpper sinnena fullstÀndigt sina förbindelser med de yttre objekten, och yogin skulle sÀga: Dharana (förmÄgan att se och uppleva i det inre) har Àgt rum, och dhyana (meditationen) hÄller pÄ att gry".

Ordet krishna pÄ sanskrit betyder, 'det som drar' eller 'det som drar till sig. Det Àr avlett av rotordet karshan. SÄledes betyder ordet krishna: 'den som drar', 'den som drar tillbaka' eller 'den som drar till sig'. Det betyder ocksÄ 'gÄrdsÀgare'. Ordet gopi betyder vanligtvis: 'dotter i en koherdefamilj'. PÄ sanskrit betyder go: 'sinnen', 'ko', 'fattig', 'det ödmjuka' och 'hela det synliga universum'. Symboliskt betyder gopi: 'sinnen'.
Vilka Àr dÄ mÀnnen som Àr gifta med dessa sinnen - dessa Gopier? Man kan sÀga att ögonens mÀn Àr formerna, och öronens mÀn Àr grova ljuden.
NÀr flöjtens musik hörs drar hörselsinnet sig tillbaka frÄn det yttre, hörbara ljudet och blandar sig med den inre nada.
Denna process Àr pratyahara.
Nada Yoga och Kabir
En berömd nadayogi, Kabir, (se honom ocksÄ citerad tidigare i denna texten,
och i Kabir â Fyra dikt) sĂ€ger:
"Vem Àr det som spelar flöjt mitt pÄ himlen?
DÀr Ganges och Jamuna flyter samman blir det spelat pÄ flöjt,
och sammanflödet av de tre floderna â
Ganges, Jamuna och Saraswati â Ă€ger rum i Trikuti.
Ja, detta Àr mötesplatsen för Ganges och Jamuna.
Ljuden strömmar frÄn norr.
Gopierna hör ljudet av flöjten och se!
Alla blir de trollbundna av nada".
Himlen = symbol för Bindu, centret pÄ toppen av bakhuvudet, ofta symboliseras Bindu av en stjÀrnklar natthimmel.
Ganges, Jamuna och Saraswati = nadierna (energiströmmar): Ida, Pingala och Sushumna.
Trikuti = Centret mellem de to Ăžjenbryn.
Gopi, se ovan.
Den yppersta upplevelsen i Nada Yoga Àr ett ljud som Àr högre Àn flöjtens. Musiken pÄ det högsta medvetandeplanet Àr inte en flöjt, veena, ett moln, blixt, klapp eller nÄgot annat musikinstrument, och det Àr inte heller ljudet av mÀssingsinstrument som slÄs mot varandra. Det liknar varken östlig eller vÀstlig klassisk musik. Det högsta medvetandeplanets musik Àr Anahada Nada.
Anahada Nada och Anahata Nada
Vad Àr Anahada Nada? Det har man Ànnu idag inte kunnat enas om. NÄgra sÀger att det Àr det kosmiska ljudet av OM. Andra sÀger att det Àr som Bhramari - ett ljud som Àr oupphörligt och obrutet, som ljudet frÄn ett bi. NÄgra sÀger att det Àr hjÀrtats slag, "dunk, dunk, dunk", som kallas Unahada Nada.
En del kallar det Anahada och andra kallar den Anahata. Dessa tvÄ ord uttrycker tvÄ olika betydelser.
Anahata betyder an + aahat. An betyder 'ingen', aahat betyder 'det som slÄr, hamrar eller bankar'. DÀrför betyder anahata 'ingen bankning eller slagning av tvÄ ting mot varandra'. NÀr ett ljud frambringas sker det genom ett anslag, men anahata Àr ett ljud som inte Àr frambragt genom nÄgot slag. Det Àr spontant och automatiskt.
Vissa lÀrda sÀger att nada Àr Anahada. Un eller An betyder 'ingen' och Hada betyder 'grÀns' eller 'förbindelse': Anahada betyder 'grÀnslös', utan början och slut, eller 'obeskrivlig'. Det Àr ett ljud som inte kan tillskrivas nÄgon begrÀnsning. Det kan vara vilket ljud som helst.
Nada Yoga och Yogi Goraknath
Yogi Goraknath, discipel till Yogi Matsyendranath, var mer utvecklad och hade större insikt Àn sin egen guru. Han beskriver Nada Yoga pÄ detta sÀtt:
"Oh Sadhu (aspirant): Utför japa [upprepning av ett mantra] av 'So-Ham'. Denna japa skall inte utföras med sinnet. Den skall upplevas i andningen, sÄledes, att Àven nÀr du Àr engagerad i dina dagliga aktiviteter, skall du vara medveten om ditt dygns 21 600 andetag. NÀr ditt undermedvetna eller ditt inre medvetande blir förenat med ditt andetag under dygnets 24 timmar, 21 600 rytmer, och upplevs med en hastighet av 15 till 19 rundor per minut [vilket vill sÀga minst 900 andetag per timme] sÄ manifesterar sig Anahata Nada".
Han sÀger vidare:
"Det kommer ljus i ryggmÀrgen. 'Sol'-energin [den som aktiverar den högra hjÀrnhalvan] i Surya Nadi vÀcks. Du kommer att kÀnna ett obeskrivligt, vibrerande ljud frÄn varje por i din kropp, och det kommer att vara som Om eller Soham".
Nada Yoga i Indien
I Indien existerar olika Nada Yoga-skolor. Man kan nÀmna dem som uppstÄtt efter Maharshi Mehidas, Radha Swami och Kabir.
Invigningen i Nada Yoga i Indien vidareges personligen, liksom invigningen i att anvÀnda mantra och den stora Kriya Yoga. Men Nada Yoga-sadhana förblir Ànnu ofullstÀndig bÄde i praktik och teori. Hatha Yoga, Dhyana Yoga, Raja Yoga och andra yogagrenar Àr mer fullstÀndiga, och Àr noggrant beskrivna in i minsta detalj.
Men sÄ Àr inte fallet med Nada Yoga, vilket mÄste bero pÄ att den ges vidare direkt frÄn lÀrare till elev.
"Sinnet existerar sÄ lÀnge det finns ljud, men nÀr ljuden försvinner uppstÄr ett tillstÄnd av att vara lyft över sinnet. Ljudet absorberas i Akshara (det oförgÀngliga), och det ljudlösa tillstÄndet Àr det högsta sÀtet.
Sinnet, som tillsammans med pranan fÄr sina karmiska böjelser förstörda genom en obruten koncentration pÄ nada, blir förenad med det obeflÀckade. Det Àr ingen tvekan om detta". (Nada Bindu Upanishad)
