yantras

Huvudstående – en yogaställning

av Tine Elmer och Mira


Huvudstående (Shirsasana) anses vara den viktigaste av alla yogaställningar. Innan du fullständigt har utforskat denna ställning känner du inte till den fulla verkan av fysisk yoga. Det är dock inte en ställning som man börjar med. I yoga går man gradvis fram. När man ska lära sig huvudstående förbereder man sig med lätta övningar, för att lära känna kroppen.

Du ska inte tro att det här är en övning för några få utvalda. Praktiskt taget kan alla lära sig att stå på huvudet. Många människor, unga som gamla, gör det dagligen. En av våra yogalärare (68 år när detta skrevs) hade börjat med yoga tio år tidigare, står på huvudet varje dag ”direkt efter att ha duschat, för att få morgonstelheten ur kroppen”.

I dokumentärfilmen De unga gamla av den danske regissören Jörgen Roos berättar en 80-årig man att han stått på huvudet regelbundet i hela sitt liv. Han menar att det är därför han aldrig haft huvudvärk. Indiens förste premiärminister, Nehru, stod på huvudet i 15 minuter varje dag, och ”bland annat det inspirerade mig till att börja med yoga” berättar Swami Janakananda.

Efterhand som du vänjer dig vid att stå på huvudet börjar du slappna av i ställningen. Du kan då stå en längre tid åt gången, och få en fördjupad verkan. Börja med en halv till en minut och öka sedan tiden gradvis. Man kan stå på huvudet så länge man har lust, upp till en halvtimma, men cirka fem minuter är vanligare.

Forskning om huvudstående…

På The Third Clinic of Krakow, Polen, forskade Pasek et al om blodets sammansättning och kvalitet hos en man som stod på huvudet i 30 minuter. Man fann att luftintaget i lungorna var mycket lägre än normalt (3 liter/min jämfört med normalt 8 liter/min), och hans andetag blev mycket långsamma (2 andetag/min). Upptaget av syre var 33% högre än normalt, och utandningsluften innehöll 10% mindre syre. Enkelt uttryckt: när man faller helt till ro i huvudstående andas kroppen långsammare, men upptar ändå betydligt mer syre till blodet och därmed även till hjärna och organ. Dessutom visade forskningen att störande psykiska och känslomässiga tillstånd, ångest och andningsbesvär gradvis försvann. Psykisk balans och fysiskt välbefinnande var resultatet hos dem som använde ställningen regelbundet.

…och ditt eget utövande

Detta är inte en praktisk vägledning i huvudstående. Du bör lära dig övningen av en kompetent yogalärare och få veta hur den används. Man ska t ex inte stå på huvudet om man har för högt blodtryck, men om kroppen förbereds genom en serie av andra yogaställningar gäller inte samma förhållningsregler.

När man står på huvudet strömmar mer blod till huvudet än i någon annan ställning. Det ger näring och syre åt celler och vävnader. Klarhet och koncentration ökar, vilket är gynnsamt för studier och annat mentalt arbete. För yogin är denna ställning särskilt viktig som förberedelse till meditation.

Huvudstående verkar inte bara medan man gör den, utan också under en viss tid efteråt. En av våra elever som var revisor började använda ställningen på kvällen innan han gick till sängs. Han berättade att han tydligt kunde märka effekten hela nästa morgon och förmiddag i form av ökad energi och klarhet.

Alla kroppsdelar vitaliseras tack vare den stimulerade blodcirkulationen och blodets ökade syreinnehåll. Hjärtat avlastas genom att det nu behöver arbeta mindre för att förse hjärnan med blod, och blodet från kroppen strömmar tillbaka till hjärtat av sig själv. Det avlastar venklaffarna i blodådrorna, som i vanliga fall används när blodet strömmar från kroppen tillbaka till hjärtat, och därigenom kan åderbråck förebyggas. Underlivet, tarmar och inre organ avlastas genom att de nu hänger upp och ned.

Yogalitteratur

Enligt yogalitteraturen kan huvudstående förebygga, lindra och avhjälpa: bråck, sterilitet och olika sjukdomar i buken, matsmältningsrubbningar såsom förstoppning, sömnproblem, huvudvärk, och sjukdomar i öron, näsa och hals. Ställningen stärker nervsystemet och hjälper mot bristande energi.

Kroppens körtlar i den översta delen av kroppen, i halsen och huvudet stimuleras, speciellt sköldkörteln och tallkottkörteln. Huvudstående kan avhjälpa nervöst orsakad astma och är bra mot pollenallergi. Vid allergi används ställningen efter neti och före andningsövningar.

Upplevelse av huvudstående

Huvudstående är en av de klassiska yogaställningarna där verkan kan fördjupas genom att hålla koncentrationen vid olika platser i kroppen, som är olika energicenter. I denna ställning är det toppen av huvudet, hjässan, Sahasrara Chakra som är koncentrationsområdet.

När du kommer ned från huvudstående, står du upp direkt och slappnar av med slutna ögon. Sedan sträcker du kroppen uppåt, kommer upp på tå med armarna upp över huvudet, händerna knäppta och handflatorna uppåt. Detta är palmen, motställningen till huvudstående.

Att gå snabbt från huvudstående till palmen frigör spänningar och energi. Du känner det som om energin strömmar uppåt i kroppen, och omedelbart därefter upplever du ett starkt tillstånd av att vara i nuet. Om du har lätt för att svimma, gå då långsammare från huvudstående till palmen.

Många av våra elever använder huvudstående varje dag, vilket hjälper dem att göra skillnad i sina liv och i samhället.

En speciell historia om Chris: Jag står på huvudet för min hälsas skull

Ett brev från en läsare: Nässköljning och huvudstående