yantras

Attityd eller insikt

av Mira


”Kan man fortfarande känna sig frustrerad och otillräcklig fast man mediterat i många år?”, frågade en journalist mig häromdagen, eller går man runt med ett konstant leende på läpparna?”

Jag kom att tänka på en kvinna på en av våra meditationskurser. När hon kom hem efter meditationen rusade hennes barn högljutt emot henne och kastade sig om hennes hals. Hon ville stanna kvar i den behagliga ron som hon fått av meditationen, och försökte därför hålla dem på avstånd. Hon föreställde sig att barnen skulle förstöra alltihop.

Jag gav henne det rådet att acceptera barnen helt och fullt, och inte försöka hålla sig kvar i något tillstånd. Verkningen av meditationen har man i alla fall, samtidigt som man deltar i livet och använder sina olika sidor – och det går bra att reagera normalt.

Var och en upplever säkert yoga och meditation individuellt, det är spännande att upptäcka och utforska utforska övningarnas potential. Men i stort sett är effekten likadan för alla – kroppen och sinnet finner sin naturliga balans.

Har jag haft full fart hela dagen och svårt att varva ner på kvällen, verkar meditationen rogivande. Men är jag trött och oinspirerad, och inte kommer igång med någonting, ger den ny energi.

Till en kurs med yoga och meditation, som vi höll i Tyskland för några år sedan, kom en kvinna med väldigt högt blodtryck. Hon hade provat alla möjliga terapier, men inget hade hjälpt. Nu stod hennes hopp till yogan. Hon hade med sig en blodtrycksmanschett, och vi tog hennes blodtryck vid olika tillfällen under kursen.

Efter djupavspänningen Yoga Nidra, följd av meditationen Energins Källa, som bl a är baserad på en speciell andning, var hennes blodtryck nästan normalt.

En annan kvinna på kursen visade sig ha för lågt blodtryck, och när vi mätte det såg vi till vår förvåning att det faktiskt hade stigit efter samma övningar!

En förklaring på detta kan vara att dessa tekniker får oss att slappna av, och släppa de tankar, intryck och tillstånd, som annars sitter i muskler och organ och påverkar nervsystemet – och blodtrycket normaliseras.

När något tynger en kan man ibland uppleva det som om man har en bubbla omkring sig, som om man knappast kan se ut genom ögonen. När man så har löst problemet, eller släppt det som bekymrade en – ja, så känns allt annorlunda. Plötsligt ser och hör man igen, man möter människorna omkring sig och sätter värde på de små vardagliga händelserna.

Yoga och meditation bör ta bort dessa bubblor – antingen de består av bekymmer, ideal eller självupptagenhet – och inte skapa nya. Råkar man lägga sig till med en ny ”meditativ attityd” hamnar man i en ny bubbla som kan hämma ens uppmärksamhet och meditation, och bli en börda.

Att inse att man inte behöver leva på attityder utan kan räkna med sig själv, och att meditationen inte behöver några kryckor – det är grundläggande i vår undervisning, som inspireras av den tantriska traditionen. När jag gick min första yogakurs inom denna skola kände jag att jag kunde vara som jag var. Det fanns inget jag skulle leva upp till, och ingen försökte övertyga mig om någonting. Det gjorde att jag kunde slappna av och uppleva yogans verkningar.

Två unga killar kom in till mig på skolan en dag. De ville veta vad yoga var.

”Ska man tro på någonting?” undrade de. ”Nej, yoga är som fotboll”, svarade jag. ”Det är något man gör. Det är inte något man tror på”.

Kanske får man större perspektiv på saker och ting eller får nya värderingar, men det är inte något man lägger sig till med, insikten växer fram av sig själv.