Vad i all världen används den till?

Olika människors upplevelser av Yoga Nidra

Från en kvinnlig norsk mästare i boxning

Som aktiv idrottsutövare och en av Norges kvinnliga boxare, hade jag ett återkommande problem inför flera matcher. Jag var väldigt nervös och spänd innan jag skulle boxas, ofta flera dagar före en tävling. Kroppen uppförde sig som ett batteri som laddade ur all spänning. Besvikelsen blev stor när jag förlorade matcher för att energinivån var så låg att jag inte kunde göra mitt bästa.

Jag förstod att jag måste lära mig att slappna av, men hur? Min kännedom om meditation och det positiva den kan ge människor var liten. Då jag fick en Yoga Nidra-CD av en väninna, insåg jag att jag inte hade någonting att förlora på att pröva den.

I en vecka innan nästa boxningsmatch använde jag CD:n varje dag, och jag märkte att det hjälpte mig att hålla spänningarna i kroppen nere. Precis innan jag skulle boxas låg jag också utsträckt på rygg i garderoben och mediterade till Yoga Nidra. Min tränare trodde jag blivit galen, och skällde ut mig för att jag inte värmde upp som en boxare skulle. Jag gick upp i ringen och boxades strålande, inte bara därför att jag hade mer energi i kroppen, utan också för att Yoga Nidra skärpt koncentrationen och gjort hjärnan klarare!

Sedan dess har Yoga Nidra blivit en trogen följeslagare i vardagen och innan boxningsmatcherna. Senare under 1996 blev jag norsk mästare och tilldelades boxningsförbundets förbundspokal som Norges bästa damboxare. Det hade jag knappast klarat om det inte varit för Yoga Nidra, som lärde mig att slappna av, och som samtidigt gjorde mitt sinne så klart att det blev lättare att boxas smartare och mer taktiskt.

(Anita Bertelsen)

Medicinska biverkningar och Yoga Nidra

Jag är schizofren, och har otroligt stort utbyte av den långa Yoga Nidra.

Medicinen jag tar ger många och våldsamma biverkningar, men redan efter en kort tids användning av den långa Yoga Nidra har de i stort sett försvunnit.

Samtidigt är schizofreni en mycket ångestfylld sjukdom. För varje gång jag har använt den långa Yoga Nidra upplever jag att lite av ångesten försvinner.

(Från ett sjukhus i Danmark. Vi har valt att låta personen vara anonym.)

 

Min systers bröllop

Min yngre syster låg på sängen, som död, med freestyle och hörlurar. ”För att lyssna på ett avslappningsband”, sa hon. Hon hade gått en kurs i yoga och meditation.

Jag skulle göra henne fin i håret eftersom det var hennes bröllopsdag men jag fick avbryta håruppsättningen och i stället vänta i nästan 20 minuter. Jag förväntades acceptera avbrottet och lät mig vänta. Hon verkade tycka att avbrottet var en självklarhet men jag kände irritationen stiga. Så kunde man bara inte göra mot mig.

Avbrottet var bra för oss båda. Hade hon inte avbrutit min framfart med kam, lockborste och spray hade nog en peruk blivit enda alternativet. Både hon och jag var lugnare då hon plötsligt reste sig igen och sade att vi kunde fortsätta.

Frisyren blev bra och hon blev gift.

Sju år senare, när jag hade ”bränt ut” mig, sade den kloke läkare jag besökte att min arbetsplats förmodligen inte skulle rivas om jag gjorde en paus för att vila. Han hade rätt. Den stod kvar då jag återkom.

Jag vilade och hade gott om tid så jag lånade böcker om utbrändhet. Det påstods vara viktigt med avslappning så att kroppen fick vila och hämta ny energi. Påståendet verkade vettigt men hur gjorde man? Jag hade svårt att varva ner.

Jag gick på en provlektion i yoga. Vi instruerades att höra på alla ljud omkring oss utan att lyssna efter något särskilt ljud. Det var fantastiskt. Jag hörde en massa saker jag normalt inte skulle ha uppfattat, trots att jag hade samma öron då jag kom och senare gick därifrån.

Vi gjorde en del kroppsövningar. Det såg lätt ut men jag var väldigt stel i kroppen. Jag fastnade och gick sedan flera kurser för att komma loss.

Vid en lektion fick vi lyssna på en avslappnings-CD. Jag köpte CD:n för den kunde vara bra att ha. Behovet visade sig bli nästan dagligen.

Jag berättade för min syster om CD:n. Det visade sig att jag fått undervisning av samma yogalärare som hon fått och nu köpt samma CD som hon lyssnade på under bröllopsdagen.

Nu lyssnar jag på CD:n nästan varje dag efter arbetet. Vilken fräckhet av mig att bara slänga sig i sängen och låta allt och alla vara i 20 minuter, när jag ligger där som död. Det är härligt. Ingen i familjen protesterar mot mina vanor (många skulle kalla det ovana), för de ser resultatet.

Nu gör jag yoga, avslappning och meditation regelbundet och jag är glad att jag är mer nyfiken och vetgirig än skeptisk och därför provade, för det har hjälpt.

Prova och se! CD:n jag och min syster lyssnar på är djupavspänningen Upplev Yoga Nidra vägledd av Swami Janakananda på Skandinavisk Yoga och Mediationsskola.

(Helén Persson, Sverige)

 

Yoga Nidra och sömn

En man som nyligen deltog på en av våra kurser på Håå Retreat Center brukade sitta uppe och jobba med sin dator till långt in på natten. Han berättade att han funnit ett sätt att till stor del ersätta sömnen med Yoga Nidra.

Vid 4-tiden på morgonen stänger han av sin dator, tar en dusch, och lägger sig ned på en filt på golvet och lyssnar till den långa Yoga Nidra. Det händer att han somnar efteråt och sover i en halv till en timma. Därefter äter han frukost och går pigg och utvilad till jobbet.

Detta kan han göra utan problem tre nätter i veckan.

Under en period gjorde jag själv Yoga Nidra just innan jag gick till sängs. Jag kände mig spänd när jag skulle sova och ville förbättra min sömn. Istället för att gå och lägga mig som jag brukade, kl. 22.30, lyssnade jag till den långa Yoga Nidra. När CD:n var slut, kl. 23.15, gick jag till sängs och somnade omedelbart. Till min förvåning vaknade jag fullständigt utvilad kl. 5.00, 45 min. tidigare än jag brukade stå upp.

Under flera veckor gjorde jag Yoga Nidra vid samma tid varje kväll, och jag fortsatte att vakna vid samma tid varje morgon.

På en av våra kurser i Stockholm i Yoga efter förlossningen gick en kvinna som var dansare. Hon berättade att hon fått ont i musklerna, precis som träningsvärk, efter att hon fått barn. Men efter lektionerna med yogaställningar och Yoga Nidra var muskelvärken försvunnen, och hon undrade vad det berodde på.

Swami Satyananda har en gång sagt att en timmas Yoga Nidra är likvärdigt med fyra timmars sömn – och jag har läst att det behövs fyra timmars obruten sömn för att musklerna ska slappna av så mycket att blodet kan transportera bort den mjölksyra som bildats. Denna kvinna sov aldrig så länge i sträck utan att väckas av sitt barn, och därför stannade mjölksyran kvar och orsakade träningsvärken.

Kan det vara så att hennes muskler under en halvtimmas Yoga Nidra slappnade lika mycket av som efter fyra timmars obruten sömn? (Mira)

 

Hur yoga hjälpte mig att komma över bältrosen…

I juli 1995 vaknade jag en morgon med en kraftig smärta utmed ena sidan av näsan. Jag trodde det var början på en bihåle-inflammation, så jag gjorde nässköljning och Nadi Shodan (växelandning).

Det fick mig att slappna av, men smärtan var dock lika intensiv, och den kvällen samlade den sig i mitt högra öra. Min läkare konstaterade att det var bältros.

Eftersom diagnosen blev ställd sent var synnerven dessvärre redan angripen. Bältrosen angriper nervspetsarna och jag hade förfärliga smärtor och led av djup depression, speciellt på kvällen. Men så började jag gå upp tidigt varje morgon – vanligtvis mellan kl. 4 och 5 – för att göra Yoga Nidra. Efteråt kröp jag ner i sängen igen. Jag var avspänd och mådde mycket bättre, det hjälpte mycket.

På eftermiddagarna började jag göra ca. 20 min Nadi Shodan, som fick huvudet att spänna av och det hjälpte verkligen mot smärtan. Efter ett par veckor med denna rutin blev jag själv överraskad över hur mycket bättre jag mådde. Lite i sänder kunde jag göra enkla ögonövningar, som den då man lägger handflatorna över ögonhålorna; den då man ser från sida till sida, osv. Efter fyra veckor berättade de för mig på ögonkliniken att trots begynnande ärrbildning på näthinnan var min syn nu perfekt. Jag hade fått läsglasögon till små bokstäver, men nu tyckte jag inte att jag behövde dem längre. Jag blev 60 förra året så jag tycker att det är något av ett rekord.

Jag vill rekommendera yoga till alla som lider av allvarlig bältros, som jag gjorde, speciellt i den känsliga delen av ögat.

(Dympna Dreyer, Waterford, Ireland)